Harde kritiek over schuldhulpverlening

2016-05-17T22:16:01+02:0017 mei, 2016|

De gemeentelijke schuldhulpverlening moet en kan een stuk beter. Dat concludeert de Nationale Ombudsman in een kritisch rapport. Erkent wordt dat schuldhulpverlening geen eenvoudige taak is voor gemeenten.

Lag de oorzaak van het hebben van problematische schulden tot voor kort vaak aan het uitgavepatroon van de schuldenaar, nu is het vaak een kwestie van niet kúnnen betalen. En dat maakt het lastiger om tot een oplossing te komen. Ook zijn de budgetten niet gelijk op gegaan met het aantal mensen in de schulden en dus moet er meer gedaan worden met in verhouding minder geld.

Kritiekpunten

Ondanks dat zijn er ook aanzienlijk wat kritiekpunten: gemeenten zorgen onvoldoende voor steun en begeleiding, gaan te veel uit van zelfredzaamheid, er wordt geen maatwerk geleverd, de toegangseisen zijn vaak te streng en men moet vaak erg lang wachten voordat men concreet hulp krijgt.

Noot vanuit ZEKER

In onze ogen moet er een betere samenwerking tussen schuldhulpverleners en bewindvoerders komen, waarbij de klant centraal staat, om preventief en structureel een oplossing te kunnen bieden aan dit maatschappelijke probleem. Het vasthouden aan bestaande regels is daarbij in veel gevallen geen oplossing. ZEKER is heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en welke stappen de overheid en gemeenten hierin gaan nemen.

Lees het volledige artikel: www.binnenlandsbestuur.nl