Na het overlijden van haar man, 3 jaar geleden, is mevrouw Janssen geïsoleerd geraakt. Ze komt nauwelijks op straat. Haar enige zoon ziet ze weinig. Wel komt haar schoondochter wekelijks om voor haar boodschappen te doen. Dan kan ze ook even praten over het verlies van haar man.
De buurvrouw van mevrouw Janssen heeft mijn hulp gevraagd omdat ze denkt dat er financiële problemen zijn. Tijdens mijn bezoek bekijk ik de bankafschriften en vraag mevrouw Janssen naar de opnames van 250 euro steeds op de dag dat de schoondochter de boodschappen voor haar doet. Mevrouw wil wat zeggen maar begint te huilen.
Uiteindelijk vertelt ze dat ze heel goed ziet wat haar schoondochter doet maar niet weet hoe dit te stoppen. Ze is bang om het contact te verliezen. Ik bel daarom met een deskundige van Veilig Thuis (0800-2000), het meldpunt voor o.a. financieel misbruik bij ouderen. Ik bespreek de zaak en besluit een officiële melding te doen. Dat betekent dat Veilig Thuis een onderzoek doet.
Zelf breng ik de financiële situatie in beeld en treed in contact met de schuldeisers. Ik vraag hen drie maanden geduld om tot een oplossing te kunnen komen. Niemand weigert. Het lek zal natuurlijk eerst gedicht moeten worden voordat er sprake kan zijn van een betalingsregeling met de schuldeisers.
Ruim zes weken later is het verhaal compleet. Onder begeleiding van Veilig Thuis zijn er gesprekken geweest tussen mevrouw Janssen en de zoon en schoondochter. Emotionele gesprekken maar met resultaat.
2,5 jaar geleden begon het. De schoondochter was haar portemonnee vergeten en had voor haarzelf ook boodschappen gedaan. En ook gemeld. Mevrouw Janssen vond het geen probleem: “laat toch zitten meid! Ik kan het missen en jullie hebben het hard nodig met die opgroeiende kinderen”. En dat was destijds ook zo.
Maar toen zoon en schoondochter relatieproblemen kregen werden de geldopnames steeds hoger. Door kleding en sieraden te kopen compenseerde de schoondochter haar negatieve gevoelens. Mevrouw Janssen zag het, wist het, maar zei niets. Bang dat het wekelijkse bezoekje zou stoppen. En iedere week werd de stap om het te zeggen groter, net als de betalingsachterstanden.
Nu is er een oplossing. Betalingsregelingen zijn gemaakt, budget is op orde, zoon en schoondochter zijn in relatietherapie en zelf krijgt mevrouw Janssen hulp van een maatschappelijk werkster bij het zelfredzaam worden.
En niet onbelangrijk: de bezoekjes blijven!
Columnist:
Ben Steenvoorden, directeur ZEKER
Zaterdag 23 april
Bijlage Werk & Geld – dagbladen
Holland Media Combinatie
Volgende column: Innovatieve oplossingen ter voorkoming van financieel misbruik.