Beschermingsbewind moet anders voor mensen met schulden

2016-03-22T12:24:51+01:0022 maart, 2016|

De laatste jaren is het aantal mensen dat onder beschermingsbewind wordt geplaatst explosief gestegen. Een van de oorzaken van de groei is dat sinds 2014 ook het hebben van problematische schulden een formele grond is voor beschermingsbewind.

Korte tijd leek beschermingsbewind een goede uitlaatklep voor de enorme druk op de gemeentelijke schuldhulpverlening. Al snel merkten de gemeenten dat ook de rekening voor beschermingsbewind via de bijzondere bijstand meestal bij hen terecht komt. Verschillende gemeenten proberen goedkopere alternatieven te ontwikkelen, bijvoorbeeld met behulp van vrijwilligers en budgetondersteuning. Maar dit lijkt ook vooral symptoombestrijding.

Complexe wet- en regelgeving

Een belangrijke oorzaak van de forse schuldenproblematiek en de steeds maar uitdijende hulp- en dienstverleningsindustrie die als reactie hierop is ontstaan, is de complexiteit – en tegenstrijdigheid – van vooral Haagse wet- en regelgeving. En daar komen de per gemeente verschillende regels en procedures nog eens bovenop.

Niemand is meer in staat om dit allemaal te overzien, maar feitelijk wordt dit wel van schuldhulpverleners en beschermingsbewindvoerders verwacht. Dat goedbedoelende vrijwilligers nu steeds meer uit kostenbesparingsoverwegingen worden ingezet, is onverantwoordelijk.

Alles bij één persoon

Dat dit anders moet, daar zijn velen inmiddels wel van overtuigd. Een interessante optie is om het beschermingsbewind, het treffen van schuldregelingen en het helpen naar financiële zelfstandigheid bij één persoon in handen te geven. Als dit lukt en deze beschermingsbewindvoerders ‘nieuwe stijl’ weten zich tot sociaal-financiële generalisten te ontwikkelen, dan is de samenleving echt goedkoper uit. Zelfs als het tarief voor beschermingsbewind inclusief schuldhulpverlening zou verdubbelen.

Een probleem is dat de wet- en regelgeving rond schuldhulpverlening en beschermingsbewind zo omvangrijk en complex is geworden dat niemand het meer volledig kan overzien. Eenduidige wet- en regelgeving zou dit vraagstuk heel veel verder helpen.

Noot vanuit ZEKER Financiële Zorgverlening: wij zijn het hier mee eens op voorwaarde dat er zeer duidelijke wet- en regelgeving is. Zolang dit er niet is, moeten de taken van een bewindvoerder en schuldhulpverlener duidelijk gescheiden blijven.

Bron: www.socialevraagstukken.nl