Een kennis van mij vroeg me onlangs of ik eens wilde praten met zijn buurvrouw. Ze heeft volgens hem dringend hulp nodig. Ik heb een afspraak gemaakt en vandaag ontmoet ik haar. Mevrouw Janssen, want zo heet ze, kampt met schulden en ziet door de bomen het bos niet meer. ‘Ik word er helemaal gek van. Ik zit al maanden thuis, heb allerlei lichamelijke klachten, maak geen post meer open en vermijdt contacten. Naar de gemeentelijke kredietbank ga ik niet. Enkele medewerkers zijn bekenden van me. Ik schaam me rot’ en ze snikt het uit.
Als ze tot rust gekomen is overhandigt ze mij een grote doos met allerlei aanmaningen, sommaties en betalingsherinneringen van diverse schuldeisers, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders. ‘Ik weet niet meer wat ik er mee moet en begrijp er ook niets meer van! Sommige schulden zijn verdubbeld’.
Inderdaad zijn er nog steeds incassobureaus die de regels over de incassokosten aan hun laars lappen. Sinds de invoering van de “Wet normering buitengerechtelijke incassokosten” in 2012 zijn deze regels flink aangescherpt. Deze wet geeft duidelijkheid of, en zo ja in hoeverre de incassokosten ten laste van de schuldenaar mogen worden gebracht. Ook is er een staffel voor de hoogte van de incassokosten waar men zich aan moet houden.
Informatie waar mevrouw Janssen nu niets aan heeft. Ze wil maar één ding: financiële rust. Die financiële rust is bij de meeste mensen die zich melden bij ons kantoor de grote wens. Ze zijn wanhopig, zien geen uitweg meer en blijven vaak uit schaamte of onwetendheid veel te lang doormodderen. Men wordt ziek van de stress en functioneert daardoor nog maar beperkt.
Waarom zit financiële zorgverlening eigenlijk niet in de ziektekostenverzekering? Adequate financiële zorgverlening is een prima geneesmiddel leert de praktijk. Daarbij zou de ‘patiënt’ moeten kunnen kiezen uit gecertificeerde financiële zorgverleners en niet afhankelijk moeten zijn van de (vaak slecht functionerende) schuldhulpverlening van de gemeente waar men je meestal ook nog kent. Voor veel mensen is die drempel uit schaamte te hoog.
Ik was laatst bij de huisarts en telde in het folderrek in de wachtkamer meer dan 70 folders over allerlei aandoeningen. Niet één folder over financiële hulp. Ik weet niet of er dan in de spreekkamer ook niet naar financiële problemen gevraagd wordt maar ik heb mijn twijfels. De huisarts zou een prima doorverwijzer kunnen zijn …en de zorgverzekeraar een prima financier. Het gaat ze niet alleen goodwill opleveren maar uiteindelijk ook geld. Welke verzekeraar durft die uitdaging aan? Pilot?
Over mevrouw Janssen de volgende keer meer.
Columnist: Ben Steenvoorden, directeur ZEKER
Zaterdag 20 februari
Bijlage Werk & Geld – dagbladen Holland Media Combinatie