Deze maand is een bewindvoerder uit Varsseveld geschorst door de rechtbank nadat hij door eigen personeel was beticht van fraude. Het bewindvoerderskantoor behartigde de financiële belangen van tweehonderd cliënten. In de kranten én op social media laait door zo’n voorval de discussie weer op over ‘die’ commerciële bewindvoerders. Want ja, echt te vertrouwen zijn ze natuurlijk niet.
Ook de gemeenten doen actief mee aan de discussie. Zij betalen tenslotte grotendeels het bewind. Almelo, Groningen, Stadskanaal, Deventer en veel andere gemeenten hebben een duidelijke mening: ‘De regels voor bewindvoerders zijn te vrijblijvend en de commerciële bewindvoerders profiteren onder andere van kantonrechters die geen tijd hebben om kritisch te kijken naar de inhoudelijke kwaliteit en de noodzaak van het bewind’.
Ook Roeland van Geuns, lector Armoede Interventies aan de Hogeschool vindt dat de rechter beperkte mogelijkheden heeft om eisen te stellen aan de bewindvoerder: ‘die zijn redelijk formeel en gaan niet erg diep in op diens handelen. Daarnaast heeft de rechter maar beperkt toezicht op die administratie en bovendien is het toezicht een momentopname’. Kortom: ruimte genoeg voor fraude.
Volgens Corno van Renssen van de Branchevereniging voor bewindvoerders behoort het vak van bewindvoerder tot de beroepen waar de hoogste eisen aan gesteld worden en waar de meeste controle op is binnen alles wat denkbaar is aan financiële zorgverlening. ‘Met meer controles voorkom je niet dat er bewindvoerders zijn die handelen uit eigen belang ten koste van de klant’.
De waarheid ligt zoals vaker in het midden. De huidige controles en eisen zijn al significant anders dan 10 jaar geleden, maar het kan beter. De tijd staat niet stil. Er zijn al mooie ideeën om tot een grotendeels automatische controle te komen zodat er continue getoetst wordt en niet één keer per jaar. Verder ontwikkelen kost echter geld en/of tijd.
In het geval van de bewindvoerder betekent het grotendeels ‘tijd’ want hoewel veel bewindvoerders commercieel genoemd worden zijn de verdiensten niet zoals de wethouder in Hoogezand Sappemeer ons wil laten geloven: “Commerciële bewindvoerders hebben een geweldig verdienmodel. Een ingewerkte medewerker heeft een caseload van 100 klanten. Dat levert ruim een ton per jaar op”
Op bovenstaande wijze klinkt ‘commercieel’ toch een beetje als graaien. De praktijk leert echter dat 50 dossiers reëel is en dat de bewindvoerders zich daarbij met hart en ziel inzetten voor hun klanten die vaak leven in financiële nood en armoede. Noem ons daarom maar Kommercieel.
Columnist:
Ben Steenvoorden, directeur ZEKER
Zaterdag 23 februari 2019
Bijlage Werk & Geld – dagbladen
Holland Media Combinatie